چرا باید از ساب ووفر استفاده کنیم؟


زمانی که حرف سیستم صوتی خوب می شود اولین وسیله ای که برای آن به ذهن می رسید، باند و بلندگو است. اینکه شما اقدام به خرید ضبط ماشین کنید یا مانتیور، یا حتی اقدام به خرید سیتم برای منزل کنید، تفاوتی ندارد. همیشه یک باند و اسپیکر می تواند جوابگو باشد. ساب ووفر یکی از اجزای اصلی سیستم صوتی حرفه ای به شمار می رود اما این ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر از اجزای یک سیستم قوی و نوعی باند ماشین است است که در کیفیت پخش موزیک بسیار کمک کننده و موثر است. ساب ووفر یک صدای بم و صداهای کوچک و رسا را ایجاد می کند.می توان اینگونه گفت که ساب ووفر برای صداهایی با فرکانس پایین و 20 کیلوهرتز مورد استفاده است. این وسیله فرکانس‌های پایین سازه‌های مانند سازه کوبه‌ای، درام، باس گیتار، ارگ و فیلم های اکشن مانند جنگی و ... را  ساپورت می کند.

ممکن است ساب ووفر را بیشتر برای خودرو بدانید اما کاربرد آن بیشتر از ضبط ماشین است و برای سینمای خانواده و سیستم های صوتی خانه نیز قابل استفاده است.

انواع ساب ووفر

ساب ووفرها را معمولا از نطر کارایی به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می کنند. در نوع فعال آن نیازی به آمپلی فایر نیست اما در نوع غیرفعال لازم است که حتما یک آمپلی فایر برای بهبود کیفیت صدای موسیقی خریداری کنید. معمولا برای خودروها از ساب ووفر غیرفعال استفاده می شود و نیاز به آمپلی فایر دارید.

 برای نصب ساب ووفرها، باید آنها را در کادر خاصی به نام ساب باکس قرار دهید. این باکس ها معمولا از ام دی اف، چوب یا نئوپان برای محافظت از آن وسیله ساخته می شود. همچنین این جعبه ها دارای سایزها و ابعاد متفاوتی هستند که در باعث می شوند ساب ووفر از فشار هوا و ضربه در امان بماند.

چرا باید به ساب ووفر نیاز دارید؟

با یک ساب ووفر با کیفیت، لذت گوش دادن به موسیقی چند برابر خواهد شد و صدای موسیقی یا فیلم همانگونه خواهد شد که باید باشد. ممکن است با خود بگویید که ما نه موسیقی خفن گوش میدهیم و نه فیلم اکشن و هیجانی، پس چرا باید ساب ووفر بخریم؟ واقعیت این است که ساب ووفرها نه تنها برای این گزینه ها طراحی شده اند، بلکه تمام چیز را از ایمنی گوش گرفته تا شنیدن ریزترین نت ها در صدا در اختیار مخاطب قرار می دهند.

در ادامه بیشتر درباره ضرورت وجود ساب ووفر توضیح خواهیم داد.

1- اکثر بلندگوها صداهایی با سرعتی نزدیک به 50 هرتز تولید می کنند که باعث کیفیت پایین صدا و درک غیر عمیق آن توسط شما خواهد شد. . حال یک ساب ووفر صدایی نزدیک به 20 هرتز تولید میکند که به فرکانس شنوایی انسان نزدیکتر است و این یعنی صدای واضع و باکیفیت تری خواهید شنید.

2- معمولاً حتی بهترین بلندگوها هم نمی توانند تمام صداها را آشکار و کامل پخش کنند. اگرچه برخی از بلندگوها این قابلیت را دارند، اما نمی توانند موسیقی را همانطور که هست پخش کنند. یک ساب ووفر با کیفیت، صدا را بدون نیاز به افزایش صدا در بهترین حالت خود بازتولید می کند.  

3- بازتولید دقیق هر نت در طیف فرکانس پایین علت دیگری است که نیاز شما را به ساب ووفر نشان می دهد. یک ساب ووفر با کیفیت بالا موسیقی اجرا شده توسط هنرمند را همانطور که هست پخش می کند. این ویژگی باعث می‌شود وقت گوش دادن به موسیقی از سیستم صوتی خودرو یا سینمای خانگی مجهز به ساب ووفر، لذت بیشتری ببرید. 

4-  سرعت هر نت موسیقی حتی ریزترین آنها، با ساب ووفر به بهترین نحو شنیده خواهد شد. بسیاری از ژانرهای موسیقی آغاز و توقف سریعی در آواز و ساز دارند که تعداد کمی از بلندگوها قادر به بازتولید آن هستند، اما یک ساب ووفر با کیفیت سرعت را کنترل می آورد و خطوط باس را با تمرکز بازتولید می کند.

5- یک ساب ووفر باعث یکپارچگی بلندگو و موسیقی می شود و در همه طیف فرکانس ها بهترین حالت پخش صدا را خواهد داشت. بنابراین برای وضوح صدا لازم نیست صدای ان را بالا ببرید.

6- ساب ووفرهای مجهز به آمپلی فایر می توانند ریزترین صداها را از هر بلندگوی با مدیریت باس مناسب پخش کنند. این ویژگی باعث می گردد که بلندگوها به صورت یکپارچه کار کنند و صدا را به صورت یکپارچه ترکیب و پخش کنند.

نکاتی برای مکان مناسب قرارگیری ساب ووفر

اگر قصد دارید ساب ووفر را در فضای بسته مثل خانه، محل کار و ... قرار دهید تا مکان مناسب و ایده آل را انتخاب کنید، بهتر است این 3 نکته را در نظر داشته باشید:

·        از سیم ها غافل نشوید: اگر ساب ووفر سیمی دارید، مطمئن شوید که سیم ها دور از دسترس و دور از دید هستند. این کار علاوه بر زیباتر شدن ظاهر سیستم صوتی، از آسیب دیدن سیم نیز جلوگیری می کند. اگر فضایی که می‌خواهید به ساب ووفر اختصاص دهید محدود است، می‌توانید ساب ووفر بی‌سیم را انتخاب کنید. 

·         گوشه ها و دیوارها را فراموش نکنید: هنگامی که ساب ووفر در گوشه اتاق قرار می گیرد، خروجی را افزایش می دهد و در نتیجه صدای ساب ووفر بلندتر می شود. از طرفی نزدیکی ساب ووفر به دیوار می تواند صدای ناخوشایند و خشن تولید کند. بنابراین بهتر است ساب ووفرها را با فاصله از دیوار قرار دهید.

·         پیدا کردن بهترین نقطه برای ساب ووفر: اگر ساب ووفر بی سیم دارید، لازم نیست موارد بالا را رعایت کنید چراکه می توانید آن را در هر گوشه از خانه ک می خواهید قرار دهید. اینکه شما نوع بی سیم یا سیم دار را انتخاب می کنید کاملا سلیقه ای است و تاثیری در کیفیت صدا نخواهد داشت.

سخن آخر

در این مقاله به دلایل وجود ساب ووفر پرداختیم و در باره انواع آن صحبت کردیم. به خاطر داشته باشید که یک ساب ووفر می تواند تنظیمات صوتی هر سیستمی را به سطح بالاتری برساند و صدایی با فرکانس پایین را در تمام اتاق عرضه دهد. به طور کلی، ساب ووفر بخش اصلی سیستم صوتی خواهد بود و آن را تکمیل می کند!

هدلایت خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟


 هدلایت خودرو در وناقع نوعی چراغ برای ماشین است که نور بالای قویی دارد و جنبه تزئینی نیز دارد. این جنبه تزئینی به دلیل وجود نورهای رنگی است که در لامپ های هدلایت کار گذاشته شده اند. هدلایت ها بیشتر به خاطر عملکرد لحظه ای که دارند، مورد استقبال قرار گرفته اند. در این مقاله قصد داریم که به تعریف هدلایت خودرو و کاربردهای آن بپردازیم. چنانچه اطلاعات دقیقی درباره این لامپ ها ندارید، تا انتهاب مطلب با ما بمانید.

هدلایت خودرو و کاربرد آن

هدلایت جدیدترین گونه چراغ خودرو می‌ باشد که در ساخت آن از لامپ‌ های LED بهره گرفته شده است. می‌ توان با اهتمام به گونه نیاز از هدلایت در کاسه چراغ جلوی خودرو برای نور پایین و نور بالا و یا برای پرژکتورهای داخل سپر استفاده نمود. هدلایت را می‌ توان روی انواع خودروهای داخلی و بیگانه نصب کرد و از قدرت نور بالای آن‌ بهره برد. سیستم نوردهی خودروها به‌طور کلی به سه نوع HID،HALOGEN و LED دسته‌ بندی می‌ شود. دو گونه اول یعنی چراغ‌ های اچ آی دی (زنون) و هالوژن به وسیله ترکیب نیروی الکتریسیته و گازهای یونیزه شونده، نور مورد نیاز را تامین می‌ کنند.

گونه سوم یعنی لامپ‌های LED یا همان هدلایت‌ ها جهت تولید نور نیازی به گاز ندارند، بلکه از طریق عبور جریان برق از یک قطعه نیمه‌ رسانا و تحریک الکترون‌ ها جهت پیوستن به مدارات اتمی جانبی، نور ایجاد خواهند کرد. مهمترین و اصلی‌ ترین کاربرد هدلایت خودرو مثل دیگر انواع لامپ خودرو، روشن نمودن محوطه جلوی اتومبیل موقع رانندگی در شب می‌ باشد. اما به علت قدرت بالا و نوردهی خوب هدلایت، این گونه چراغ بخش بیشتری در جلوی اتومبیل را روشن می‌ آورد و قدرت دید راننده در شب افزایش می‌ یابد. همچنین در روزهای مه آلود وجود هدلایت‌ ها اثر بسزایی در دیده شدن خودرو و جلوگیری از تصادفات دارد. نور قدرتمند و زیاد هدلایت خودروی شما باعث می‌ گردد تا در شرایط جوی نامناسب مثل مه و یا برف و باران زاویه دید بهتری داشته باشید و ایضاً اتومبیل‌ های مقابل به راحتی خودروی شما را تشخیص دهند.

برای خرید آینه مانیتور دار کلیک کنید.

انواع هدلایت خودرو

لامپ هدلایت خودرو دارای تنوع زیادی است که این تنوع نه تنها در رنگ، بلکه در پایه، توان مصرفی و موارد دیگر مشهود است. بنابراین لازم است برای هر خودرو، هدلایت مربوط به خودش را خریداری کنید.

هدلایت خودرو بر اساس نوع پایه

به سوکت لامپ، پایه گفته می‌ گردد که در ماشین‌ های گوناگون متفاوت است. از طرف دیگر پایه لامپ برای نور بالا، نور پایین و پروژکتور نیز با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو وقت خرید هدلایت باید به نوع پایه چراغ ماشین خود دقت نمایید. از انواع پایه‌ ها می‌توان به HH11،H7 و… اشاره کرد.

هدلایت بر اساس توان مصرفی

توان مصرفی لامپ‌ ها در خودروها متفاوت می‌ باشد. توان مرسوم معمولا 40 وات است اما می‌ تواند عوض کند. برای پروژکتورها چون محفظه آنها کوچکتر است، می‌ توان هدلایتی با توان مصرفی 30 وات در عقیده گرفت. به طور کلی گونه توان مصرفی هدلایت باید متناسب با ظرفیت چراغ خودروی شما باشد تا سوکت و اتصالات آن در تاثیر توان بالا نسوزد.

هدلایت براساس نوع فن

هدلایت نیز همچون بسیاری از وسایل برقی در تاثیر عبور جریان، گرما تولید می‌ آورد و در برخی موارد شدت حرارت تولیدی آنقدر زیاد است که جهت کم کردن آن نیاز به استفاده از پروانه یا فن خنک‌کننده خواهد بود. بعضی از هدلایت‌ ها فن دارند و بعضیا ندارند. هدلایت‌ های با فن نور بیشتری دارند چون از یک فن برای خنک کردن هدلایت استفاده می‌ گردد و توان خروجی آن بیشتر است. اما هدلایت‌ های بدون فن نور کمتری دارند. این نکته باید ذکر گردد که نصب هدلایت‌ های با فن خیلی سخت تر و پیچیده‌ تر از مدل‌ های بدون فن می‌ باشد.

هدلایت بر اساس تعداد اضلاع نوردهی

جالب است بدانید که هدلایت‌ ها دارای اضلاع مختلفی شامل یک، دو و چهار ضلعی هستند که باعث می شوند نور در جهت های مختلف، پخش شود.

هدلایت بر اساس نوع چیپ

لامپ‌ های ال ای دی بر روی یک سطحی در کنار یکدیگر چیده می‌ شوند که به آن چیپ گفته می‌ شود. حال گونه چیدمان آنها به چند مدل صورت می‌ گیرد. هدلایت COB میزان دقت نور متوسطی را در اختیار قرار می‌ دهد و نور آن از سایر مدل‌ ها کمتر می‌ باشد. در هدلایت SMD هر لامپ به صورت جداگانه روی برد الکتریکی لحیم می‌ گردد و دارای سایز بزرگتر و نور بیشتری است و از استاندارد اصلی فاصله دارد. هدلایت با چیپ CSP بیشترین تشابه نور خروجی طبق با استانداردهای جهانی را دارد و به علت فوکوس بهتر و سایز کوچک‌تر دارای قیمت بالاتری است و در ماشین های مدل بالا به کار می‌ رود.

هدلایت بر اساس نوع درایور

درایورها جریان الکتریسیته اتومبیل را بر اساس نیاز هدلایت بهینه‌ سازی کرده و تا اندازه امکان از بروز نوسانات در جریان برق ورودی به هدلایت جلوگیری می‌ کنند. به بیان دیگر، کار درایورها، هدایت برق ورودی به لامپ هدلایت ها است. در هدلایت‌ های جدید‌، سیستمی به نام اینتلیجنت وجود دارد و برای زمان هایی که لامپ بیش از حد گرم می شود کاربرد دارد. به این صورت که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به هدلایت، توان خروجی را کم می کند. در نتیجه نور خروجی هدلایت کمتر می گردد و دمای آن کاهش می‌ یابد. هدلایت‌ های بدون درایور به اصطلاح آل این وان هستند و درایور را در داخل خود هدلایت تعبیه کرده‌ اند.

مزایای هدلایت خودرو

هدلایت‌ ها می توانند بهترین جایگزین برای لامپ‌ های زنون که نور شدید و زننده‌ ای دارند، باشند و مزایای بهتری نیز به نسبت لامپ‌ های زنون و ایضاً لامپ‌ های معمولی دارند. از مهمترین مزایای هدلایت‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طول عمر بالا
  • دارای فن خنک کننده
  • مصرف انرژی کمتر
  • مقاومت بالا در برابر ضربات و خاموش و روشن شدن زیاد
  • بدون نیاز به گرم شدن و عملکرد آنی
  • عدم بروز مشکلات برقی

مزایا و معایب دزدگیر تصویری خودرو

دزدان خودرو همیشه به دنبال خودروهایی هستند که به راحتی قابل سرقت هستند. چه سرقت خود خودرو و چه سرقت لوازم و اقلام با ارزش خودرو از جمله گزارش هایی است که هر روز به اداره پلیس ارائه می شود. اما واقعاً از دزدگیر اتومبیل چه انتظاری می توان داشت و بهترین دزدگیر اتومبیل کدام است؟ آیا دزدگیر تصویری خودرو بهترین نوع دزدگیر است؟ دلیل محبوبیت دزدگیر تصویری خودرو چیست؟

بررسی مزایا دزدگیر تصویری خودرو

یکی از مزیت های دزدگیر تصویری خودرو نسبت به دزدگیر ساده خودرو این است که مجهز به مانیتور است و تمامی رویدادهای مربوط به خودرو را بر روی دستگاه نمایش می دهد. صفحه نمایش از راه دور ماشین . برای مثال، اگر درب خودرو باز باشد، تصویری از خودرویی که در آن باز است، درست بر روی صفحه دزدگیر تصویری خودرو نمایش داده می شود. یا مثلاً اگر شخصی به ماشین ضربه زده باشد، یک چکش روی مانیتور نشان داده می شود. بنابراین اولین مزیت دزدگیر تصویری خودرو نسبت به دزدگیر ساده خودرو این است که صاحب خودرو با دریافت هشدار از طریق صفحه دزدگیر متوجه می شود که اتفاقی برای خودرو افتاده است.

محدوده دزدگیر تصویری خودرو چقدر است؟

یکی از ویژگی های جالب دزدگیر تصویری خودرو این است که می توان آن را از راه دور کنترل کرد. دزدگیر تصویری خودرو، معمولاً تا 1 دارای برد کیلومتر است. البته با توجه به برند و کیفیتی که کشور سازنده برای این مدل ریموت ها در نظر گرفته، کارایی آن ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در بازار ایران دزدگیر تصویری خودرو کره ای بهترین و دزدگیر تصویری خودرو چینی بدترین است. در مدل های چینی دزدگیر تصویری خودرو، میزان پوشش در واقع کمتر از آن چیزی است که شما انتظار دارید. به طور کلی، مزیت کنترل از راه دور ماشین این است که، حتی زمانی که از ماشین دور هستید؛ همچنان میتوانید وضعیت را کنترل کنید.

ویژگی های دزدگیر تصویری خودرو

فرض کنید برای رفتن به سینما یا مرکز خرید بزرگی که پارکینگ آن پر شده بود مجبور شدید ماشین خود را چند خیابان دورتر پارک کنید. در این مواقع اگر از دزدگیر ساده خودرو استفاده کرده باشید، هیچ اتفاقی برای خودروی خود نمی افتد. زنگ خودرو در این ساختمان ها شنیده نمی شود. اما اگر دزدگیر تصویری خودرو نصب کرده اید; با خیال راحت سرگرم شوید و خودتان را کشف کنید. فرض کنید شخصی کاپوت ماشین شما را باز کرده و می خواهد مثلا باتری ماشین را بدزدد. تصویری از یک ماشین با کاپوت باز بلافاصله روی صفحه دزدگیر ماشین نمایش داده میشود و میتوانید خودتان را به ماشین برانید.

دزدگیر تصویری خودرو چه ویژگی هایی را به دزدگیر خودرو اضافه می کند؟

دزدگیر تصویری خودرو دارای ویژگی های دیگری مانند قفل کودک است. زمانی که سرعت خودرو از حد مشخص شده بیشتر شود، مسافت مشخص شده طی می شود یا اولین ترمز فعال می شود و تمام درهای خودرو به صورت خودکار قفل می شوند. دزدگیر تصویری خودرو می تواند خودرو را از راه دور روشن یا خاموش کند. حتی می توانید یک ربع قبل از سوار شدن به ماشین از طریق دزدگیر تصویری ماشین بخاری ها را روشن کنید تا وقتی سوار ماشینتان می شوید ماشینی با صندلی های گرم داشته باشید. این ویژگی سفرهای شما را به خصوص در روزهای سرد زمستانی لذت بخش تر می کند.

معایب دزدگیر تصویری خودرو

یک لحظه به این موضوع فکر کنید. بهترین دزدگیر خودرو به جز اطلاع رسانی در مورد سرقت خودرو چه ویژگی های دیگری می تواند داشته باشد؟ بهتر نیست سیستمی که به عنوان دزدگیر ماشین استفاده می کنید. علاوه بر تمام نوتیفیکیشن هایی که انجام می دهد به ردیاب خودرو هم مجهز است؟! گاهی ممکن است خودرو به همراه راننده آن به سرقت برود. در این حالت راننده به دکمه ای در اطراف خود نیاز دارد تا بدون اینکه دزد متوجه شود آن را فشار دهد و سیستم دزدگیر خودرو به طور خودکار با شماره های لازم تماس گرفته و درخواست کمک می کند.

مراقب باشید که حتی بهترین دزدگیر ماشین هم ممکن است توسط دزد شناسایی شود و به راحتی سیم های آن را قطع کنند. زیرا دزدگیر خودرو در اطراف سیستم برقی خودرو نصب شده است و ماهرترین سارقان نیز این واقعیت ساده را می دانند. اما ردیاب خودرو با باتری مستقل کار می کند و در هر جای خودرو قابل نصب است. بنابراین یافتن ردیاب خودرو برای سارقان کار آسانی نیست. بهترین دزدگیر خودرو دزدگیر خودرویی است که به محض به صدا درآمدن دزدگیر خودرو، سیستم ردیابی خودرو را فعال می کند. در این صورت مالک خودرو می تواند از طریق تلفن همراه خود از محل دقیق خودرو خود مطلع شود. .

چرا به دزدگیر تصویری خودرو بیشتر از دزدگیر اینترنتی توجه شد؟

امکانات دزدگیر موبایلی که به سیستم ردیابی خودرو متصل می شود بسیار بیشتر و کاملتر از دزدگیر تصویری خودرو است. اما با توجه به اینکه دزدگیرهای سیم کارتی برای اولین بار از کشورهای خارجی وارد شد و سرویس های اینترنتی این دزدگیرها با سیم کارت های ایرانی سازگار نبود. در ایران مورد استقبال قرار نگرفتند. علاوه بر این، نظر اکثر مردم در مورد دزدگیر اینترنتی خودرو این است که هزینه اینترنت آنها بسیار بالاست و مقرون به صرفه نیست.

اما در نهایت می‌توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی اینصب در تماس باشید تا بهترین مشاوره‌ها را دریافت نمایید.