چرا باید از ساب ووفر استفاده کنیم؟


زمانی که حرف سیستم صوتی خوب می شود اولین وسیله ای که برای آن به ذهن می رسید، باند و بلندگو است. اینکه شما اقدام به خرید ضبط ماشین کنید یا مانتیور، یا حتی اقدام به خرید سیتم برای منزل کنید، تفاوتی ندارد. همیشه یک باند و اسپیکر می تواند جوابگو باشد. ساب ووفر یکی از اجزای اصلی سیستم صوتی حرفه ای به شمار می رود اما این ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر از اجزای یک سیستم قوی و نوعی باند ماشین است است که در کیفیت پخش موزیک بسیار کمک کننده و موثر است. ساب ووفر یک صدای بم و صداهای کوچک و رسا را ایجاد می کند.می توان اینگونه گفت که ساب ووفر برای صداهایی با فرکانس پایین و 20 کیلوهرتز مورد استفاده است. این وسیله فرکانس‌های پایین سازه‌های مانند سازه کوبه‌ای، درام، باس گیتار، ارگ و فیلم های اکشن مانند جنگی و ... را  ساپورت می کند.

ممکن است ساب ووفر را بیشتر برای خودرو بدانید اما کاربرد آن بیشتر از ضبط ماشین است و برای سینمای خانواده و سیستم های صوتی خانه نیز قابل استفاده است.

انواع ساب ووفر

ساب ووفرها را معمولا از نطر کارایی به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می کنند. در نوع فعال آن نیازی به آمپلی فایر نیست اما در نوع غیرفعال لازم است که حتما یک آمپلی فایر برای بهبود کیفیت صدای موسیقی خریداری کنید. معمولا برای خودروها از ساب ووفر غیرفعال استفاده می شود و نیاز به آمپلی فایر دارید.

 برای نصب ساب ووفرها، باید آنها را در کادر خاصی به نام ساب باکس قرار دهید. این باکس ها معمولا از ام دی اف، چوب یا نئوپان برای محافظت از آن وسیله ساخته می شود. همچنین این جعبه ها دارای سایزها و ابعاد متفاوتی هستند که در باعث می شوند ساب ووفر از فشار هوا و ضربه در امان بماند.

چرا باید به ساب ووفر نیاز دارید؟

با یک ساب ووفر با کیفیت، لذت گوش دادن به موسیقی چند برابر خواهد شد و صدای موسیقی یا فیلم همانگونه خواهد شد که باید باشد. ممکن است با خود بگویید که ما نه موسیقی خفن گوش میدهیم و نه فیلم اکشن و هیجانی، پس چرا باید ساب ووفر بخریم؟ واقعیت این است که ساب ووفرها نه تنها برای این گزینه ها طراحی شده اند، بلکه تمام چیز را از ایمنی گوش گرفته تا شنیدن ریزترین نت ها در صدا در اختیار مخاطب قرار می دهند.

در ادامه بیشتر درباره ضرورت وجود ساب ووفر توضیح خواهیم داد.

1- اکثر بلندگوها صداهایی با سرعتی نزدیک به 50 هرتز تولید می کنند که باعث کیفیت پایین صدا و درک غیر عمیق آن توسط شما خواهد شد. . حال یک ساب ووفر صدایی نزدیک به 20 هرتز تولید میکند که به فرکانس شنوایی انسان نزدیکتر است و این یعنی صدای واضع و باکیفیت تری خواهید شنید.

2- معمولاً حتی بهترین بلندگوها هم نمی توانند تمام صداها را آشکار و کامل پخش کنند. اگرچه برخی از بلندگوها این قابلیت را دارند، اما نمی توانند موسیقی را همانطور که هست پخش کنند. یک ساب ووفر با کیفیت، صدا را بدون نیاز به افزایش صدا در بهترین حالت خود بازتولید می کند.  

3- بازتولید دقیق هر نت در طیف فرکانس پایین علت دیگری است که نیاز شما را به ساب ووفر نشان می دهد. یک ساب ووفر با کیفیت بالا موسیقی اجرا شده توسط هنرمند را همانطور که هست پخش می کند. این ویژگی باعث می‌شود وقت گوش دادن به موسیقی از سیستم صوتی خودرو یا سینمای خانگی مجهز به ساب ووفر، لذت بیشتری ببرید. 

4-  سرعت هر نت موسیقی حتی ریزترین آنها، با ساب ووفر به بهترین نحو شنیده خواهد شد. بسیاری از ژانرهای موسیقی آغاز و توقف سریعی در آواز و ساز دارند که تعداد کمی از بلندگوها قادر به بازتولید آن هستند، اما یک ساب ووفر با کیفیت سرعت را کنترل می آورد و خطوط باس را با تمرکز بازتولید می کند.

5- یک ساب ووفر باعث یکپارچگی بلندگو و موسیقی می شود و در همه طیف فرکانس ها بهترین حالت پخش صدا را خواهد داشت. بنابراین برای وضوح صدا لازم نیست صدای ان را بالا ببرید.

6- ساب ووفرهای مجهز به آمپلی فایر می توانند ریزترین صداها را از هر بلندگوی با مدیریت باس مناسب پخش کنند. این ویژگی باعث می گردد که بلندگوها به صورت یکپارچه کار کنند و صدا را به صورت یکپارچه ترکیب و پخش کنند.

نکاتی برای مکان مناسب قرارگیری ساب ووفر

اگر قصد دارید ساب ووفر را در فضای بسته مثل خانه، محل کار و ... قرار دهید تا مکان مناسب و ایده آل را انتخاب کنید، بهتر است این 3 نکته را در نظر داشته باشید:

·        از سیم ها غافل نشوید: اگر ساب ووفر سیمی دارید، مطمئن شوید که سیم ها دور از دسترس و دور از دید هستند. این کار علاوه بر زیباتر شدن ظاهر سیستم صوتی، از آسیب دیدن سیم نیز جلوگیری می کند. اگر فضایی که می‌خواهید به ساب ووفر اختصاص دهید محدود است، می‌توانید ساب ووفر بی‌سیم را انتخاب کنید. 

·         گوشه ها و دیوارها را فراموش نکنید: هنگامی که ساب ووفر در گوشه اتاق قرار می گیرد، خروجی را افزایش می دهد و در نتیجه صدای ساب ووفر بلندتر می شود. از طرفی نزدیکی ساب ووفر به دیوار می تواند صدای ناخوشایند و خشن تولید کند. بنابراین بهتر است ساب ووفرها را با فاصله از دیوار قرار دهید.

·         پیدا کردن بهترین نقطه برای ساب ووفر: اگر ساب ووفر بی سیم دارید، لازم نیست موارد بالا را رعایت کنید چراکه می توانید آن را در هر گوشه از خانه ک می خواهید قرار دهید. اینکه شما نوع بی سیم یا سیم دار را انتخاب می کنید کاملا سلیقه ای است و تاثیری در کیفیت صدا نخواهد داشت.

سخن آخر

در این مقاله به دلایل وجود ساب ووفر پرداختیم و در باره انواع آن صحبت کردیم. به خاطر داشته باشید که یک ساب ووفر می تواند تنظیمات صوتی هر سیستمی را به سطح بالاتری برساند و صدایی با فرکانس پایین را در تمام اتاق عرضه دهد. به طور کلی، ساب ووفر بخش اصلی سیستم صوتی خواهد بود و آن را تکمیل می کند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد